Merj Enni! Táplálkozz egészségesen, egy kis odafigyeléssel! 3. rész

2021. 06. 04. | Egészség

Az előző részben pár alap fogalommal, majd egy minta étrenddel bővült a tudásunk, és egyben közelebb kerültünk ahhoz, hogy el tudjunk kezdeni egy egészségesebb élet talaján élni. A különböző praktikusságok, illetve konyhatechnológiák előtt, még egy hatalmas, és nagyon fontos témáról szót kell ejteni, amit nem elégszer hangsúlyozunk. Sajnos a tapasztalások mégis azt mutatják, sokan nem tudják a kellő szerepét. A víz fogyasztásnak.

Víz fogyasztás szerepe, fontossága

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztás is részét képezi. A szervezetünknek bőséges mennyiségű folyadék bevitelre van szüksége a vérkeringés, a vér összetételének biztosításához, a vérnyomás szabályozásához, tápanyagok oldásához, felszívódásához, szállításához, salakanyagok szállításához, illetve a szervezet álladó belső hőmérsékletének biztosításához. A bevitt folyadék mennyiség csökkenése dehidrációhoz, egészségre veszélyes állapotot idézhet elő.

Dehidráció jelei

– szomjúságérzet, szájszárasság

– fáradtság, gyengeség, koncentrálóképesség csökeknés

– fejfájás

– szédülés

– kevesebb, sötétebb színű vizelet

– száraz, sápadt, kevésbé rugalmas bőr

Átlagos vízfogyasztás

A ma elfogadott egészséges víz fogyasztás szerint 1,5-2-2,5 liter.

Létezik egy számítási módszer, melyet sokan használunk, és kalkulálunk vele mint edző. Ezzel pontosabban, illetve személyre szabható a vízfogyasztás. Te is könnyen ki tudod számolni.

Testsúly kg / 2 x 1,2dl

Azaz testsúlyodat elosztod kettővel, és ezt megszorzod 1,2 vel.

Megkapod a napi vízfogyasztásod dl-ben, egy átlagos edzés napon.

Végy egy kulacsot, legyen nálad a nap folyamán, és néha-néha kortyokban, észrevétlenül is különösebb odafigyelés nélkül építed be a napodba a kellő mennyiségű vízfogyasztásod.

Konyhatechnológiák

Sokan már jól tudjátok, mik azok az ételek, melyek az egészséges táplálkozásban elengedhetetlen szerepet töltenek be. Mint a zöldségek, gyümölcsök, de sokan most tanuljátok, hogy egy sárgarépa amellett hogy egészséges,bő olajban sütve, egy hatalmas kalória bombává alakul. Ezt figyelembe véve az egészségtudatos táplálkozás nem csak abból áll, hogy egészséges alapanyagokat fogyasztunk, nagyon fontos azok elkészítési módja is.

Párolás

 A zöldségek, húsok, halak, párolással elkészítve megmarad alacsony kalória tartalma, vitaminok nem bomlanak le, és a zamatos ízük is érezhető. Megőrzik színüket az ételek. Az elkészítés után esetleg a zöldségekhez adhatunk egy kis olíva olajat, mely megkönnyíti a szervezet számára a béta-karotin felvételét.

Grillezés

Magas hőmérsékleten történő eljárás, mellyel halat, zöldségeket, húsokat, de akár gyümölcsöket is lehet készíteni. Lehet sütőrácson, grillező serpenyőben, élő tűzön, ahol viszont arra kell ügyelni, hogy gondosan be legyenek csomagolva az ételek alufóliába, mert hő hatására az ételből távozó zsír, lecsepeg a parázsra, és policiklikus aromás szénhidrogének keletkeznek, ezek károsak az egészségre.

Főzés

Sokan ezt választják azon oknál fogva, mert gyors, egyszerű. De magas hőmérsékleten 40 fok felett, a zöldségek elvesztik színüket, vitamintartalmukat. Ha mégis ezt választod, akkor forrásban lévő vízbe tedd az alapanyagot, és gyors főzést követően, kikel venni a főző vízből.

Sütés

Az ételek sütés közben zsiradék nélkül leégnének, ezért ezt a módszer nem igazán egészséges. De vannak olajok mint repce, olíva, mogyoró, melyek hőnek ellenálló olajok. Ha mégis a sütés a választott eljárás, ajánlom ezek használatát. Figyelembe véve, hogy ha túl alacsony hőfokú az olaj, az elkészítendő étel megszívja magát vele, mert kap kérget. Dúskálni fog a kalóriában, még az egészséges alapanyag is. Ha túl forró az olajunk, akril-amid keletkezik, ami az ételbe jutva, egészségkárosító hatása van. A bő olaj kifejezés törölni kell a gondolatunkból. Ellehet egy rántott húst sütőben is készíteni, egy kis sütőpapír segítségével, illetve pumpás flakonban olajat téve. Sok háztartási boltban beszerezhető üres pumpás flakon, ezt megkel tölteni a megfelelő otthoni olajjal. A bepanírozott húsokat a zsírpapíron, vagy sütőpapíron mind két oldalát lefújjuk, és mehet is sütőbe.

Az emberi szervezetnek táplálékra, tápanyagra van szüksége ahhoz, hogy megfelelően működjön. A jól megtervezett étrenddel a koncentráció, jobb közérzet, szellemi frissesség, testi- lelki egyensúly, fittség, légiesség, kiegyensúlyozott általános állapot, krónikus betegségek kialakulásának elkerülése növelhető. Szeresd egészsége éned, tanuld meg a tudatos egészséges táplálkozás alapjait, amit ültess át a mindennapokba.

Szeresd azt, ahogyan a testedre vigyázol!

Írta: Kovács Béláné Németh Kahtrin